Vi har gjort det nemt for dig
Vi har samlet alt hvad du skal bruge i et praktisk og enkelt koncept.
I får et komplet forløb og masser af inspiration til at arbejde med læreplanstemet: Natur, udeliv & science.

Om konceptet
Vores koncept bygger på et pædagogisk faghæfte. Hæftet er en
del af en samlet bogpakke, som skal sikre læring og oplevelser til
børnene i dagtilbud.
Bogpakken indeholder:
- Pædagogisk faghæfte
- Bogen om Walter den glade hval
- Træfigur: Walter den glade hval (i valgfri farve)
- 2 stk. plakater: Walter den glade hval
Faghæftet indeholder inspiration til dialogisk læsning med afsæt
i læreplanstemaet: ”Natur, udeliv og science”
Et af de seks temaer fra den styrkede læreplan 2018.
Omdrejningspunktet er elementerne vand og luft.
I hæftet præsenteres en konkret metode, som altid må udføres i overensstemmelse med dynamikken i børnegruppen og derfor kræver særlig opmærksomhed og villighed hos den voksne til at justere sig i nuét. Den fagpersonlige kompetence er
forudsætningen for et vellykket forløb.
Hæftet indeholder ideer til forældresamarbejde omkring børnenes sprogtilegnelse og brug/udforskning af science i hjemmet.
God fornøjelse.
Den sproglige udvikling
Natur, udeliv & science
Vi ønsker at gøre børnehavebarnet til en aktiv, sprudlende og fortællende sprogbruger. Vi vil støtte børnene i at udvikle et naturfagligt, science-relateret sprog og klæde dem på til at udtrykke sig om naturfænomener.
Dialogisk læsning er, som navnet siger det, dialogisk.
Vi lægger op til, at kapitlerne først læses afbrudt af dialog
med børnene og senere i forløbet læses uden afbrydelse.
Ønsket er, at alle børn oplever glæde ved at deltage i de naturvidenskabelige forsøg med elementerne vand og luft. Herigennem vil børnene danne sig erfaringer med årsag og virkning. Vores ønske er, at børnene udvikler en opmærksomhed omkring naturfænomener, samt viden om menneskets
samspil med naturen.
Vi ønsker samtidig, at børnene får en indføring i
matematiske begreber.

Den fagpersonlige
kompetence
Det er afgørende for børnenes mulighed for læring,
at den voksne sætter rammen for, hvad gruppen evt. skal,
og er garant for, at der er god stemning i rummet. Alle må
føle sig godt tilpas. Den voksne skal gå forrest med en tone,
der virker befordrende for fællesskabet, og være inspirerende med sin viden om emnet og have en legende tilgang.
Den voksne må tage aktiviteten og fællesskabet alvorligt
(hvilket ikke er det samme som højtideligt), og bidrage til,
at alle føler sig velkomne, som dem de er og samtidig være anvisende over for, hvordanden enkelte gør.
Det er den voksne, der skal være ansvarlig for relationen til
barnet, hvilket indbefatter en villighed til at se åbent og opmærksomt på relationen, og hvad der sker i øjeblikket.
Det er ønsket, at børn og voksne oplever at være fælles tilstede i aktiviteterne, når bogen læses højt.
Det fælles tredje (sagen) er først fælles i det øjeblik, den voksne og børnenes opmærksomhed er rettet mod aktiviteten samtidig.